Vitamin C

Vitamin C je pro náš organismus nezbytný . Potřebuje ho nejen náš imunitní systém pro zvládání infekcí a likvidaci jedovatých látek (toxinů) v těle, ale plní i řadu dalších funkcí. Je nezbytný např. pro tvorbu kolagenu a působí i jako antihistaminikum. Jeho nepostradatelnost dokládá i to, že většina živočichů si vyrábí vitamín C v těle sama. Jen člověk, někteří primáti a pár dalších živočichů jsou odkázáni na jeho příjem potravou. Při jeho extrémním nedostatku dochází k chorobě známé jako kurděje (skorbut). Projevuje se chudokrevností, krvácivostí, otoky kloubů a dásní, častými infekcemi apod.

Užívání vitamínu C

Vitamín C je možné užívat ve vysokých dávkách jako lék proti infekčním nemocem i mnoha dalším chorobám. Nedá se jím předávkovat, protože nadbytečné množství tělo vyloučí. Nežádoucí účinky při podání vysokých dávek vitamínu C jsou pouze přechodné a dá se jich vyvarovat odpovídajícím dávkováním.

Vysoké dávky vitamínu C nejsou vhodné v případě závažných poruch funkce ledvin, poruchy metabolizmu železa a mědi a favizmu (deficit G6PD). Velmi častou obavou, proč neužívat vysoké dávky vitamínu C, je strach, že může dojít k tvorbě ledvinových (oxalátových) kamenů. V lékařské literatuře sice byly popsány případy vzniku ledvinových kamenů v souvislosti s užíváním vysokých dávek vitamínu C. Jde však zřejmě o případy ojedinělé. Nedávno publikované výsledky série případů 157 lidí, kteří podstoupili infuzní (do žíly) terapii vysokodávkovaným vitamínem C, neukázaly u žádného z nich tvorbu ledvinových kamenů.

Pokud jste náchylní k tvorbě ledvinových kamenů nebo máte strach. Přidejte k vitamínu C i hořčík, citronovou šťávu a zinek. Tyto látky působí preventivně proti jejich tvorbě.

Při užívání vyšších dávek vitamínu C je vždy třeba dostatečně pít!

Vitamín C jako lék

Vitamín C (kyselina askorbová) byl poprvé izolován maďarským vědcem Szent-Györgyim v roce 1937. Brzy nato byl poprvé synteticky vyroben. Od té doby se mnoho lékařů stalo jeho nadšenými propagátory. Velmi úspěšně jej používali ve své praxi k léčbě rozličných nemocí, především infekčních onemocnění.

Vitamín C je možné užívat ústně, což je nejběžnější forma užívání k léčbě zmírňování průběhu infekčních onemocnění. Infuzní forma (podání do žíly ve formě kapačky) se používá k léčbě např. autoimunitních chorob včetně rakoviny. Nejnovější studie ukazují, že v případě podání velmi vysokých dávek vitamínu C v infuzi se  plazmatická hladina výrazně zvýší. Působení vitamínu C v těle se mění. V tomto případě vitamín C dokáže likvidovat nádorové buňky, aniž by poškodil zdravou tkáň. Více např. ve studii High Dose Parenteral Ascorbate Inhibited Pancreatic Cancer Growth and Metastasis: Mechanisms and a Phase I/IIa study.

Léčebnými účinky vitamínu C se dlouhodobě zabývá i nezisková organizace Vitamin C Foundation. Navazuje na tradici lékařů využívajících vitamín C jako lék. Tato organizace je věnována památce Linuse C. Paulinga, dvojnásobného nositele Nobelovy ceny. atřil mezi známé propagátory terapeutického použití vysokodávkovaného vitamínu C k léčbě velkého množství nemocí. Sám vysoké dávky vitamínu C užíval až do svého vysokého věku, zemřel v 93 letech. Cílem organizace Vitamin C Foundation je rozšířit povědomí o léčebném účinku vysokých dávek vitamínu C mezi lékaře i veřejnost.

Téměř vše o vitamínu C, o možnostech jeho využití, historii použití pro léčbu různých onemocnění apod. najdete v přehledné a obsáhlé publikaci Petera Tuhárského. Vitamín C a megaskorbická liečba – zabudnutý poklad (slovensky).

Velkou zastánkyní léčebného využití vitamínu C je i americká lékařka Suzanne Humphries se specializací v nefrologii, tedy v oblasti onemocnění ledvin. Je známa svou nelítostnou kritikou očkování (vydala knihu o historii očkování pod názvem Dissolving Illusions) i svým protokolem na zmírňování průběhu černého kašle vitamínem C.,

JAKOU FORMU VITAMÍNU C

K léčebnému působení vitamínu C se používá zpravidla čistý syntetický vitamín C, tedy čistá kyselina askorbová nebo její jiné chemické formy, např. askorbát sodný. Tuto formu lze velmi snadno užívat ve velmi vysokých dávkách a využívá se i pro infuzní podání. Přírodní formy vitamínu C, které vedle samotného vitamínu C obsahují i mnoho dalších prospěšných látek s příznivým působením na organismus a jeho vstřebávání zvyšují, je vhodné užívat spíše k prevenci onemocnění.

Vhodný a pro zažívání šetrný je příjem vitamínu C ve formě askorbátu sodného, který se zároveň i dobře vstřebává ve střevech. Jde o neutrální látku, které docílíte smícháním vitamínu C ve formě kyseliny askorbové s jedlou sodou v poměru 2:1. Vitamín C je možné pořídit již ve formě prášku askorbátu sodného, je však dostupný především v zahraničí a na českém trhu je k dostání omezeně. V lékárnách, drogériích i internetových obchodech je dostupná čistá kyselina askorbová ve farmaceutické kvalitě, stejně jako jedlá soda ve farmaceutické kvalitě a bez přidaného hliníku. Využít můžete obě látky i v kvalitě potravinářské.

Jak odměřit správné množství prášku kyseliny askorbové a jedlé sody, pokud nemáte dostatečně citlivou váhu nebo přesnou odměrku (poměr smíchání 2:1).

• 1/4 zarovnané čajové lžičky – 1 000 mg (= 1 g) kyseliny askorbové (orientačně odpovídá i odměření množství jedlé sody)
  • plná zarovnaná čajová lžička – cca  4 000 mg (= 4 g) kyseliny askorbové

Čajová lžička = objem 5 ml.

Není problém užívat vysoké dávky vitamínu C i ve formě čisté kyseliny askorbové. Pokud vám příjem kyselého vitamínu C nezpůsobuje trávicí obtíže. Vždy je vhodné ho užívat spolu s jídlem. Lépe vstřebatelná, ale dražší forma vitamínu C, je lipozomální (liposférický) vitamín C.

Lipozomální vitamín C můžete exkluzivně zakoupit na našem webu. V 250ml je rozpuštěno 50g lipozomálního vitamínu C.

Máte spíše zájem o čistě přírodní vitamín C, máme pro vás řešení od firmy Duolife Vita C 750ml.